Köpte i maj 2006 en Royal Blue Honda CR-V, lite av min drömbil. En bil jag satsar på att
behålla länge, typ 10 - 15 år.
Honda CR-V är ingen terrängbil utan en bil avsedd för vägar och lättare
offroad-körning, som Honda säger.
Fotona nedan är min Honda CR-V i lite miljöer den passar bra för.
CR-V = "Compact Recreational Vehicle" enl. Honda, dvs en compact crossover SUV.
Funderade under några år på att skaffa MC igen samtidigt som min tidigare SAAB
900c 1987 började närma sig sitt praktiska slut och behövde ersättas, vilket
blev väldigt tydligt vintern 2005/2006.
Bestämde mig för att slå ihop MC och en ny bil till en lite mer
speciell bil istället, vilket nog kan ge mig mest glädje och nytta!
Intressant nog har Honda CR-V lite av samma egenskaper som
Honda Transalp som var den typ av off-road / touring MC som lockade mig, så är helt klart min smak.
Har alltid lockats av fyrhjulsdrivet med personbilsbekvämlighet, ända sedan
Range Rover presenterades första gången någon gång i min tonår, men är
först senaste åren det kommit ett utbud av lagom och vettiga små s.k. SUV-bilar. (Bilar typ Range Rover är för lyxiga, stora, dyra och bränsletörstiga för min smak...)
Honda CR-V är normalt framhjulsdriven och har en fyrhjulsdrift (Honda Real Time 4WD) som kopplas in helt automatiskt så fort det finns en liten tendens till slirning på
framhjulen. Inkopplingen styrs helt mekaniskt och sker via ett lamellpaket.
De senaste årsmodellerna har en förfinad fyrhjulsdrivning där inkopplingen sker
väldigt snabbt utan någon märkbar slirning hos framhjulen. Vid lite busig start
på lösgrus fås en förbluffande, lite overklig, acceleration utan hjulspinn när
fyrhjulsdriften och antislirsystemet (VSA) gör ett fantastiskt jobb och bilen
bara suger iväg med full riktningsstabilitet!
Min Honda CR-V är utrustad med Hondas VSA system (Vehicle Stability
Assistent) som både är ett antislir- och ett antisladd-system. Antislirsystemet
fungerar även som elektronisk diffspärr för båda hjulaxlarna, vilket gör att man
verkligen får maximal framkomlighet i dåligt vinterväder med mycket snö och
ishalka. Den höga markfrigången på 200 mm och de stora 16 tum hjulen med 215/65
R16 däck bidrar också till god framkomlighet i snö. (Markfrigången är sänkt av sidfotstegen mellan hjulen, så den höga frigången syns inte riktigt.)
Bilen har en väldigt trevlig och pigg 4-cylindrig
i-VTEC
bensinmotor på 150 hk
och 2,0Liter slagvolym samt en
mycket bra 5 växlad växellåda med väldigt destinkta lägen. Tändsystemet har
separata tändspolar direkt på varje tändstift.
Motorn är utrustad med underhållsfri kedjedrift till kamaxlarna, vilket gör att
man slipper dyra service med kamremsbyten.
Motorn ger en mycket god acceleration vid omkörning och 0-100km/hr avverkas på
10 sekunder.
Motorn arbetar väldigt fint över ett brett varvtalsregister med sin
i-VTEC. Det här är
verkligen något Honda kan!
Se en bra och utförlig beskrivning av hela Honda DOHC iVTEC K20A-motorns system!
(Beskrivning av Honda SOHC iVTEC R20A motorn för Honda CR-V III 2007-)
Min bränsleförbrukning ligger på 8,3L/100km vid långkörning MellanSkåne -
Karlskrona med mycket 110km/hr väg och sommarhetta med hårt arbetande AC. Vid
lite kortare utflykter på väg med 70/90km/hr drar min CR-V 7,8L/100km och vid
blandad kortare körning med en hel del stadskörning med AC i sommarvärme drar
den ändå bara 8,7L/100km.
Säkerheten är bra både för de åkande i bilen, andra bilar och oskyddade
gångtrafikanter.
Honda CR-V väger inte mer än andra vanliga mellanklassbilar typ Volvo V50 eller
SAAB 9.3 och har sina stötfångare i samma höjd som andra personbilar för bra
samverkan med andra bilars krockzoner.
Hela fronten inklusive motorhuv är gjord
extra mjuk för att skydda gångtrafikanter, vilket vid krocktest med fotgängare
gav de bästa resultaten hittills (2002) hos
EuroNCAP Honda CR-V
med tre stjärnor. Bilens krocksskydd för föraren blev fyra stjärnor hos
EuroNCAP.
Så här stämmer det inte alls att alla
SUV-bilar är farliga bensinslukande
"monster" som går hårt åt andra trafikanter vid en eventuell olycka.
Detta segment av
mini-SUV eller
compact
crossover SUV motsvarar mer normala mellanklassbilar.
Honda CR-V har även ett bra stöldskydd, enligt Thatcham är skyddet 5(5) stjärnor mot stöld av bilen och 4(5) för stöld ur bilen för årsmodell 2003 - 2006.
Jag känner mig otroligt nöjd med min Honda CR-V och trivs väldigt bra med
den. Jag gillar dess bruksbetonade karaktär med bara ett fåtal knappar och funktioner att manövrera och dess robusta lite nyttobetonade uppbyggnad i kombination med ombonad innermiljö och lite diskret elegans.
Ska bli spännande att uppleva en vinter också.
Eftersom jag nu inte valt en bränslesnål småbil är jag väl medveten om detta
och cyklar mest eller åker spårvagn inom stan där jag bor nu (Norrköping) och tar tåget när jag ska till angränsande
städer - det är ju trots allt ens bensinförbrukning totalt per år som är viktig. Men Honda CR-V drar ändå ca 1dl/mil mindre än min förra bil SAAB 900C -87, vilken ändå drog ovanligt lite bl.a. med hjälp av egenutvecklad kraftfull elektronisk tändning.
Honda CR-V modellhistorik:
Generation 1:
|
1996 - 2001 |
Generation 2: |
2002 - 2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen med hjälp av en kulbaserad kammekanism, förbättrades fjädringen något med kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll. |
Generation 3: |
2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen) |
Generation 1:
1996 - 2001
Generation 2:
2002 - 2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen med hjälp av en kulbaserad kammekanism, förbättrades fjädringen något med kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll.
Generation 3:
2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen)
Honda CR-V har sålts i 2,5 miljoner exemplar de första 11 år på marknaden och är den mest sålda SUVen i Norden.
Honda CR-V SUV: Three generations, fin beskrivning med foton av alla tre generationerna.
Se även mer info nedan om Honda CR-V från perioden då
jag funderade över mitt framtida fordonsägande.
Här finns referenser om tillförlitlighet, vinteregenskaper, ägaråsikter och
testresultat för Honda CR-V.
Honda Real Time 4WD system (RT4WD) - Electronic Differential Lock (EDL)
Honda Real Time 4WD hos awdwiki.com
Google sökning: electronic+differential+lock+(EDL)
AudiWorld: Electronic Differential Lock (EDL/EDS)
www.4x4abc.com
Locking differential - Wikipedia.org
honda real time ball cam - Google.se
How do I tell if my 4wd is working? (forum)
Real Time 4WD - Honda Technology
How the Honda RealTime 4 Wheel Drive Works
2007 Honda CR-V - Powertrain (news)
2007 Honda CR-V - Powertrain (Honda CR-V powertrain)
Honda 4WD Construction and Function (pdf)
Understanding the real time 4WD on the G3 CR-V
2007 Honda CR-V - Powertrain [01/09/06]
System updated 2005 with a 2 stage setting with quicker locking (1/8 wheel rotation) a simple ball ??n stop then the rest remains as above
Electronic Differential Lock (EDL) - Svensk översättning:
LOCK - Norstedts Engelsk => Svensk översättning: lås / spärr / säkring / låsa
Det vanliga på Svenska är "Elektronisk diffspärr" eller "Elektronisk diffbroms" men borde egentligen mer korrekt översatt från engelskan bli "Elektronisk difflås".
Elektronisk diffbroms bli ju fel översättning, Elektronisk difflås är ovanligt, så Elektronisk diffspärr får nog ses som den mest korrekta översättningen - även om det inte är en mekanisk spärr.
|