FrittLiv´ Logo
"Var inte rädd för döden.         
Var rädd för det olevda livet!"
Bertolt Brecht

Min Dragbil

Min nuvarande bil - Honda CR-V 2006

Köpte i maj 2006 en Royal Blue Honda CR-V, lite av min drömbil. En bil jag satsar på att behålla länge, typ 10 - 15 år.
Honda CR-V är ingen terrängbil utan en bil avsedd för vägar och lättare offroad-körning, som Honda säger.
Fotona nedan är min Honda CR-V i lite miljöer den passar bra för.
Honda CR-V 2006 on small countryside road  
CR-V = "Compact Recreational Vehicle" enl. Honda, dvs en compact crossover SUV.

Funderade under några år på att skaffa MC igen samtidigt som min tidigare SAAB 900c 1987 började närma sig sitt praktiska slut och behövde ersättas, vilket blev väldigt tydligt vintern 2005/2006.
Bestämde mig för att slå ihop MC och en ny bil till en lite mer speciell bil istället, vilket nog kan ge mig mest glädje och nytta!
Intressant nog har Honda CR-V lite av samma egenskaper som Honda Transalp som var den typ av off-road / touring MC som lockade mig, så är helt klart min smak.

Har alltid lockats av fyrhjulsdrivet med personbilsbekvämlighet, ända sedan Range Rover presenterades första gången någon gång i min tonår, men är först senaste åren det kommit ett utbud av lagom och vettiga små s.k. SUV-bilar. (Bilar typ Range Rover är för lyxiga, stora, dyra och bränsletörstiga för min smak...)


Honda CR-V 2006 in offroad countryside

 
Honda CR-V är normalt framhjulsdriven och har en fyrhjulsdrift (Honda Real Time 4WD) som kopplas in helt automatiskt så fort det finns en liten tendens till slirning på framhjulen. Inkopplingen styrs helt mekaniskt och sker via ett lamellpaket.
De senaste årsmodellerna har en förfinad fyrhjulsdrivning där inkopplingen sker väldigt snabbt utan någon märkbar slirning hos framhjulen. Vid lite busig start på lösgrus fås en förbluffande, lite overklig, acceleration utan hjulspinn när fyrhjulsdriften och antislirsystemet (VSA) gör ett fantastiskt jobb och bilen bara suger iväg med full riktningsstabilitet!


Honda CR-V 2006 in offroad countryside

 
Min Honda CR-V är utrustad med Hondas VSA system (Vehicle Stability Assistent) som både är ett antislir- och ett antisladd-system. Antislirsystemet fungerar även som elektronisk diffspärr för båda hjulaxlarna, vilket gör att man verkligen får maximal framkomlighet i dåligt vinterväder med mycket snö och ishalka. Den höga markfrigången på 200 mm och de stora 16 tum hjulen med 215/65 R16 däck bidrar också till god framkomlighet i snö. (Markfrigången är sänkt av sidfotstegen mellan hjulen, så den höga frigången syns inte riktigt.)


Honda CR-V 2006 in winter snow weather

 
Bilen har en väldigt trevlig och pigg 4-cylindrig i-VTEC bensinmotor på 150 hk och 2,0Liter slagvolym samt en mycket bra 5 växlad växellåda med väldigt destinkta lägen. Tändsystemet har separata tändspolar direkt på varje tändstift.
Motorn är utrustad med underhållsfri kedjedrift till kamaxlarna, vilket gör att man slipper dyra service med kamremsbyten.
Motorn ger en mycket god acceleration vid omkörning och 0-100km/hr avverkas på 10 sekunder.
Motorn arbetar väldigt fint över ett brett varvtalsregister med sin i-VTEC. Det här är verkligen något Honda kan!
Se en bra och utförlig beskrivning av hela Honda DOHC iVTEC K20A-motorns system!
(Beskrivning av Honda SOHC iVTEC R20A motorn för Honda CR-V III 2007-)


Honda CR-V 2006 in winter snow weather

 
Min bränsleförbrukning ligger på 8,3L/100km vid långkörning MellanSkåne - Karlskrona med mycket 110km/hr väg och sommarhetta med hårt arbetande AC. Vid lite kortare utflykter på väg med 70/90km/hr drar min CR-V 7,8L/100km och vid blandad kortare körning med en hel del stadskörning med AC i sommarvärme drar den ändå bara 8,7L/100km.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

 
Säkerheten är bra både för de åkande i bilen, andra bilar och oskyddade gångtrafikanter.
Honda CR-V väger inte mer än andra vanliga mellanklassbilar typ Volvo V50 eller SAAB 9.3 och har sina stötfångare i samma höjd som andra personbilar för bra samverkan med andra bilars krockzoner. Hela fronten inklusive motorhuv är gjord extra mjuk för att skydda gångtrafikanter, vilket vid krocktest med fotgängare gav de bästa resultaten hittills (2002) hos EuroNCAP Honda CR-V med tre stjärnor. Bilens krocksskydd för föraren blev fyra stjärnor hos EuroNCAP.
Så här stämmer det inte alls att alla SUV-bilar är farliga bensinslukande "monster" som går hårt åt andra trafikanter vid en eventuell olycka. Detta segment av mini-SUV eller compact crossover SUV motsvarar mer normala mellanklassbilar.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

 
Honda CR-V har även ett bra stöldskydd, enligt Thatcham är skyddet 5(5) stjärnor mot stöld av bilen och 4(5) för stöld ur bilen för årsmodell 2003 - 2006.


Jag känner mig otroligt nöjd med min Honda CR-V och trivs väldigt bra med den. Jag gillar dess bruksbetonade karaktär med bara ett fåtal knappar och funktioner att manövrera och dess robusta lite nyttobetonade uppbyggnad i kombination med ombonad innermiljö och lite diskret elegans.
Ska bli spännande att uppleva en vinter också.


Honda CR-V 2006 on the beach in sunrise

 
Eftersom jag nu inte valt en bränslesnål småbil är jag väl medveten om detta och cyklar mest eller åker spårvagn inom stan där jag bor nu (Norrköping) och tar tåget när jag ska till angränsande städer - det är ju trots allt ens bensinförbrukning totalt per år som är viktig. Men Honda CR-V drar ändå ca 1dl/mil mindre än min förra bil SAAB 900C -87, vilken ändå drog ovanligt lite bl.a. med hjälp av egenutvecklad kraftfull elektronisk tändning.


Honda CR-V modellhistorik:

Generation 1: 1996 - 2001
Generation 2: 2002 -  2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen med hjälp av en kulbaserad kammekanism, förbättrades fjädringen något med kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll.
Generation 3: 2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen)
Generation 1:
1996 - 2001
Generation 2:
2002 -  2006 (lanserades i december 2001) Är denna modell jag har.
2004 uppdaterades fronten och bakdelen kosmetiskt samt inredningen en del.
2005 uppdaterades fyrhjulsdriften Honda Real Time 4WD med bl.a. ett 50% snabbare ingrepp av bakhjulen med hjälp av en kulbaserad kammekanism, förbättrades fjädringen något med kraftigare krängningshämmare samt infördes fler krockkuddar, stöldalarm, VSA, 16" hjul, större bromsar och drive-by wire trottelspjäll.
Generation 3:
2007 - (premiärvisas 28 september 2006 på Paris-salongen)


Honda CR-V har sålts i 2,5 miljoner exemplar de första 11 år på marknaden och är den mest sålda SUVen i Norden.
Honda CR-V SUV: Three generations, fin beskrivning med foton av alla tre generationerna.


Se även mer info nedan om Honda CR-V från perioden då jag funderade över mitt framtida fordonsägande.
Här finns referenser om tillförlitlighet, vinteregenskaper, ägaråsikter och testresultat för Honda CR-V.


Honda Real Time 4WD system (RT4WD) - Electronic Differential Lock (EDL)

Honda Real Time 4WD hos awdwiki.com
Google sökning: electronic+differential+lock+(EDL)
AudiWorld: Electronic Differential Lock (EDL/EDS)
www.4x4abc.com
Locking differential - Wikipedia.org
honda real time ball cam - Google.se
How do I tell if my 4wd is working? (forum)
Real Time 4WD - Honda Technology
How the Honda RealTime 4 Wheel Drive Works
2007 Honda CR-V - Powertrain (news)
2007 Honda CR-V - Powertrain (Honda CR-V powertrain)
Honda 4WD Construction and Function (pdf)
Understanding the real time 4WD on the G3 CR-V
2007 Honda CR-V - Powertrain [01/09/06]


System updated 2005 with a 2 stage setting with quicker locking (1/8 wheel rotation) a simple ball ??n stop then the rest remains as above
Electronic Differential Lock (EDL) - Svensk översättning:
LOCK - Norstedts Engelsk => Svensk översättning: lås / spärr / säkring / låsa
Det vanliga på Svenska är "Elektronisk diffspärr" eller "Elektronisk diffbroms" men borde egentligen mer korrekt översatt från engelskan bli "Elektronisk difflås".
Elektronisk diffbroms bli ju fel översättning, Elektronisk difflås är ovanligt, så Elektronisk diffspärr får nog ses som den mest korrekta översättningen - även om det inte är en mekanisk spärr.



Framtiden (2005/2006) - när jag fundrade över kommande fordon...
Köpte ny bil i maj 2006, se ovan... och det blev Honda CR-V :)


Var på Motormässan 2005 i Malmö och fastnat för några bilar jag tycker är intressanta. Kanske att drömma om som en famtida bil? Jag tycker det är något som lockar med fyrhjulsdrift ... lite framkomlighet på Skånska snövägar men även tekniken i sig. Men vill ändå ha en hyfsat smidig bil och absolut inte något kräng och gung körande och inte för törstig heller.
Och så är naturligtvis krocksäkerheten väldigt viktig för mig, både för de i bilen och oskyddade trafikanter utanför, vilket bl.a. Honda CR-V är bra på...
 
Honda CR-V, compact crossover SUV, off-road
(CR-V = "
Compact Recreational Vehicle")
En bil med lite snäll-tuff framtoning och inte så stor och klumpig som många andra "off-road" fyrhjulsdrivna bilar.
Jag sitter otroligt skönt i den, lite högre än i vanlig bil, vilket gör både sikten och insteget in i bilen bekvämt.
Känns väldigt ombonad inuti och ger mig en skön känsla.
Honda CR-V har även ovanligt rena avgaser.

I Motormännens årliga nybilsenkät 2004 blev Honda CR-V etta mätt i litet antal stora och små fel per hundra exemplar!
I Auto Motor & Sport Oktober 2005 nr 20 begtest är Honda CR-V bäst både bland biltestare och ägare! Den får en problemfrihet på 96%, kvalitetskänsla 85%, motor 86% och körglädje 80%.
En ägarkommentar var: "Totalt sett den mest vettiga, praktiska, roligaste, ekonomiska bil jag haft. En formidabel fullträff."
I Aftonbladets Bil-bilaga 2006-02-25 vintertestades 6st stadsjeepar och Honda CR-V fick bra omdöme med bra resultat i kupevärmetest, driftsäker, kul att köra, trygg och en låg bränsleförbrukning på 8,4L/100km under testets 150 mil vinterkörning.
Se svenska ägarnas egen betygsättning av och kommentarer om Honda CR-V på Cint.
Honda CR-V anses av många källor (t.ex. RACV, au) som den mest ekonomiska bilen att äga och köra inom mini-SUV segmentet 2006. Enligt RACV blir ett femårigt ägande med 1500 km/år drygt 6% billigare än för Toyota RAV4.
RACV har testat Honda CR-V 2005 och skriver positiva omdömen i sin rapport. RACV anger även säkerheten för bil i trafik till "Significantly better than average".
Jag är väldigt sugen (mars 2006) på denna som min nästa bil, även om den ligger lite högt för mig i pris. (Köpte en Honda CR-V fram mot sommaren ändå, efter att sålt mitt gamla lilla huset...)

Senaste nytt: Honda CR-V kom på 8:e plats av 100 bilmodeller i RELIABILITYINDEX 2006, för de senaste 10 årens mest tillförlitliga bilmodeller i England (UK).
Se ovan om min Honda CR-V. (Köpte en Honda CR-V i maj 2006.)
Lista över en mängd tester av Honda CR-V i Svenska tidningar och webbplatser
Teknikena Värld: Provkörning Honda CR-V 2002
Vi Bilägare: Honda CR-V 2002 beg test
Honda - klassens ljus - artikel i UNT om Honda CR-V 2005

YouTube videosekvenser:
Honda CR-V 2006 - Visar lite av "körbarheten" i lite djupare lössnö (ca 2dm) - YouTube filmklipp
Honda CR-V II - test backtagningsförmåga + 4WD i hal isig snöbacke - YouTube filmklipp
Subaru - test backtagningsförmåga + 4WD i hal isig snöbacke (som referens) - YouTube filmklipp
Honda CRV offroad - offroadkörning längs blött väldigt lerigt terrängspår - YouTube filmklipp
Honda CRV front impact - Krockprov mot barriär I - YouTube filmklipp
Honda CRV front impact - Krockprov mot barriär II - YouTube filmklipp
Honda CRV side impact - Krockprov sidokrock - YouTube filmklipp
Crash Test of 2002- 2005 Honda CR-V - Krockprov, lågfartskrockar vid 5 mph - YouTube filmklipp


Hur väljer man typ av fyrhjulsdrift / 4WD bil?


Mitt inlägg på HF
Subaru AWD Testing testbänk
Subaru Legacy Outback vs Volvo V70 Cross Country
Så fungerar 4-hjulsdriften (Sweden Offroad)
elektronisk diffspärr google
Honda CR-V startar i hal isig backe
Bara för att visa att även de "enklare" 4WD system är kraftfulla också, i halt isigt / snöigt underlag! Det som visas på videon stämmer med mina erfarenheter...
Som referns en Subaru i samma isiga backe
Som synes ingen tydlig skillnad... Vid Subaruns andra försök kommer den mer i samma isiga spår som Honda CR-V:n i videon ovan, och då får Subarun problem med att bakre hjulet slirar bort drivkraften! Subarun är kanske något bättre när det gäller att backa upp för isig backe...

Visar lite av "körbarheten" i lite djupare lössnö för Honda CR-V:s lite enklare 4WD system:
Så beroende på vad man har för behov, så visst gör dessa automatiska inkopplingsbara 4WD-system bra nytta också!
How Effective is Stability Control

Dom här två YouTube-videorna som tagits upp här nu, tycker jag inte är så intressanta.
De innehåller dessutom en hel del helt felaktiga tekniska påståenden...

Tar man en ännu mer "riktig" terrängbil med fyrhjulsdrift där man manuellt kan låsa båda axlarnas diffar samt fördelningsdiffen och kanske även måste koppla in fyrhjulsdriften manuellt, så är den ännu mer kraftfull i riktig terräng med leriga backar, där kommer dessutom fjädringsvägen in så alla hjulen kan behålla markkontakten...

Men man får ju då bestämma sig för vad man köper sin 4WD-bil till för typ av användning, tycker jag! Vill man ha en bil som är bäst på att ta sig upp för leriga sliriga terrängbackar eller är det mer vanligt underlag som snö / is, våta gräsmattor på campingar eller någon lösgrusbacke man vill klara med husvagnen efter?

Vill man ha en bil där fyrhjulsdriften och de elektroniska diffspärrarna blixtsnabbt kopplas in automatiskt så fort det behövs och gör nytta, eller vill man ha en bil där man själv måste förutse situationen och koppla in allt manuellt?

Vill man kunna köra i djupare lössnö så kommer ju även markfrigången in, samt vill man så långt som möjligt slippa att gräva sig loss när man fastnar i snödrivor så är lång utfjädringsväg för hjulen bra!
(Som min Honda CR-V där hjulen fjädrar ut över 10cm från neutralläget, vilket gör att de har markkontakt även när bilen lyfts upp en del vid fastkörning i snödriva, och man då oftast bara kan backa loss igen.)

Fyrhjulsdrivna bilar som min Honda CR-V eller bilar med Haldex-systemet har en begränsning i hur mycket drivmoment de överför till bakhjulen, det är helt sant (Haldex är nog lite kraftfullare än min Honda 4WD). Men bara för att bakhjulen inte slirar i en video visar det inte på avsaknad av drivkraft på bakhjulen, som det helt felaktigt påstås i videon. Det visar bara att drivkraften på bakhjulen inte är så hög att de slirar loss på det underlaget...
(De kan mycket väl ändå ha samma drivkraft som de slirande framhjulen i en brantare uppförsbacke... är ju välkänt att bakhjulen oftast får bättre grepp än framhjulen i brantare uppförsbackar.)

I ren terrängkörning har det helt riktig stor betydelse att kunna få max drivkraft även på bakhjulen... men vid snö- och is-halka, blött slirigt gräs på camping samt i lösgrusbacke räcker mer än väl det lite begränsade drivmomentet man får till bakhjulen via t.ex. Haldex-systemet för att göra en STOR avgörande skillnad, då dessa underlag ändå inte ger något större grepp för hjulen.
Så är det för de körsituationerna man köper sig en 4WD-bil, så är dessa videor helt vilseledande, anser jag.
Har man däremot behov av att dra typ ett tungt dubbelt hästsläp ut på slirig lerig ängsmark vid hästtävlingar, ja då tror jag också att Subarus symmetriska konstanta fyrhjulsdrift gör märkbar skillnad och är bättre...
Men som sagt, man ska ju tänka över sina egna behov,tycker jag!
Det räcker ju att man köper något som har prestanda som motsvarar de körbehov man själv har.
(Och för att vara tydlig, jag har inget emot Subaru - tvärtom tycker deras konstruktion känns tilltalande. Tvekade t.o.m. mellan en Subaru och min Honda CR-V, men då runt 2006 drog Subaru märkbart mer bensin än Hondan...)


Luffa runt med bil, camping ... bil, tält, husvagn?


Jag har alltid gillat att "luffa runt" i Sverige och norden, först med MC och sedan med bil. Bara ha en grov resplan och köra lite som intuitionen leder mig, kanske följa vädret. Bo lite på vandrarhem, någon gång ibland på ett pensionat eller mindre hotell men oftast vildcampa i naturen i litet fjälltält. Två till tre dygn camping i naturen och sedan en natt på vandrarhem, helst med genuin charm, för lite bekvämlighet med dusch, matlagning och kanske träffa lite trevliga människor är perfekt.


Som en dag sommaren 2004 då jag vaknade i tältet en solig morgon långt in längs en skogsväg i Småland ... satte på lite te i Triangia köket och plockade cm stora blåbär på en liten 1/2 meter hög kulle precis vid tältet ... och allt akompanjerat av skogens ljud och dofter! Så härligt avkopplande.


Har aldrig direkt varit sugen på husvagn ... då jag gillar att vara på luffen varje dag med bilen och gärna då och då leta mig in på små och lite besvärligare vägar känns det som en husvagn skulle vara klumpig att dra efter sig.
Men med min ökande ålder hade kanske en liten enkel husvagn ändå varit bekvämt, istället för mitt fjälltält.
En husvagn ska så ifall vara lättdragen d.v.s. väga lite, ha lågt luftmotstånd och vara smal.

Köpte mig ändå en liten smidig husvagn KIP MinKip 37 EK 1991 i februari 2007!


BesöksStatistik

Här kommer statistik när jag kodat färdigt...

 Besöksstatistik per vecka för FrittLiv på SIS-index
FrittLiv, version: 4.7
Webbsidan uppdaterad:
Copyright © 2003-2015 Bosse at frittliv.autonomtech.se
Valid HTML5 ||
Webpage: server time: 31.0 ms, (incl. log: 6.75 ms) || Liten husvagn = Stora upplevelser längs vägen!